Ви можете вказати свій номер телефону і наші менеджери зв'яжуться з Вами найближчим часом..
Кисневі датчики на автомобілях Шевроле Авео - один з компонентів системи каталітичної нейтралізації, покликаної позбавити атмосферу від шкідливих вихлопів незгорілого палива.
Паралельно з цим благородним починанням, каталізатор важким тягарем висить на шиї у власників недорогих автомобілів з дещо застарілими двигунами, які намагаються відповідати сучасним нормам екології.
До сих пір ніхто не оцінив внесок каталізаторів в очищення повітря на планеті, зате велика частина власників Chevrolet Aveo оцінили їх ненадійність.
Призначення датчика кисню в загальних рисах описується їх другою назвою - лямбда зонд. Ця грецька буква в автомобільній інженерії позначає ступінь надлишку кисню в суміші бензину і повітря. Якщо коротко, то датчики кисню оцінюють кількість О2 в відпрацьованих газах і передають цю інформацію електронного блоку управління двигуном.
ЕБУ робить висновки на основі отриманої інформації і приступає до корекції складу паливо-повітряної суміші. Тільки ця корекція не завжди йде на користь як двигуну, так і його експлуатаційними показниками. Про це можна судити як за прямими, так і за непрямими ознаками несправності датчиків О2.
На щастя, на Шевроле Авео вже встановлений діагностичний роз'єм OBDII, який дозволить під'єднати примітивний, але функціональний і дуже популярний сканер ELM327.
Цей сканер в комплексі з будь-яким сенсорним смартфоном здатні провести первинну діагностику двигуна. Зокрема, прочитати помилки, пов'язані з датчиками кисню і самим каталізатором.
Однак насправді помилку видаватиме тільки повністю вийшов з ладу датчик кисню. За рідкісним винятком зношений датчик ще може працювати навіть кілька років поспіль, переводячи водія цілим букетом проблем:
Вкрай нестабільна робота двигуна на малих і холостих обертах.
Може спостерігатися висока витрата палива.
Пропадає динаміка автомобіля, втрачається потужність, під час розгону двигун тупить і смикається.
Якщо бути уважним, після руху по місту або тривалого пробігу по трасі може спостерігатися перегрів зони установки датчика О2.
Самий крайній випадок, про який ми вже згадували - поява піктограми Check Engine на приладовій панелі, а після цього варто сканувати ЕБУ на наявність помилок.
Крім цього, може спостерігатися загальний перегрів мотора, а всі ці неприємності відбуваються ось з яких причин.
Якщо досліджувати причини виходу з ладу датчика кисню, то відштовхуватися коштує від теоретичного терміну служби лямбда-зонда. Тут ситуація не надто райдужна, оскільки навіть нові датчики О2 стають старими через 50-65 тисяч км пробігу. Почасти це пов'язано з особливостями роботи датчиків з підігрівом, температура яких може доходити до 325 градусів.
Також будь-який досвідчений моторист скаже, що якщо Авео проїхав на нашому бензині близько 2-3 років, лямбда-зонд довго не протягне. Особливо в тих випадках, коли машина заправляється де потрапило. Досить трьох або чотирьох невдалих заправок бензином з підвищеним вмістом свинцю, електроди зонда забиваються і він втрачає чутливість і швидкодія.
Також на стан датчика кисню сильно впливають:
Стан маслоз'ємних кілець - димний вихлоп призводить до того ж результату, що і поганий бензин.
Вкрай негативно впливають на електроди зонда різні хімічні сполуки, герметики і мастила.
При перезбагаченні суміші в випускному тракті можливі хлопки, мікровибухи, які руйнують чутливі елементи датчика.
Механічний вплив, удари, перекоси.
Перегрів каталізатора через неправильно встановлений кут запалювання.
Часті проби запуску двигуна, коли незгоріле паливо накопичується в випускному колекторі, результат той же, що і описаний в пункті 3.
Поганий контакт колодки проводів, поганий контакт з масою або навпаки, замикання на масу активних елементів датчика кисню.
І все ж не варто списувати всі гріхи на датчик кисню. Замінити його не так складно, а ось з'ясувати причину некоректної роботи куди складніше. Наприклад, якщо датчик показує, що суміш занадто багата, про що можна судити за кодами помилок і поведінки мотора, цілком можливо, що справа в установці моменту кута випередження запалювання або налаштування роботи форсунок.
Все потрібно перевіряти. Але сьогодні ми займаємося перевіркою лямбда-зонда, першого датчика кисню, встановленого до каталізатора. Несправності ДК2 з'ясувати куди простіше, до того ж першим в разі несправності другого зонда, з ладу вийде сам каталізатор.
Існує кілька способів перевірки датчика кисню. Як мінімум, п'ять. Однак ми розглянемо найпростіші з них, які не вимагають застосування складного обладнання і особливих навичок, наприклад наявності осцилографа. У деяких випадках навіть не доведеться бруднити руки.
Перший якраз з цієї серії. Для апаратної перевірки нам стане в нагоді найпростіший копійчаний сканер ELM327, що працює по протоколу OBDII і смартфон під управлінням операційної системи Андроїд або iOS. На смартфоні повинна бути встановлена програма для зчитування діагностичних параметрів.
У більшості випадків буде достатньо встановити безкоштовну версію програми Torque, а для отримання розширених параметрів діагностики доведеться або знайти зламаний варіант, або купити програму в магазині додатків.
Важливо пам'ятати, що перевірку датчика кисню на працездатність ми будемо проводити тільки на прогрітому двигуні. В іншому випадку датчик не покаже коректних достовірних даних.
Підключаємо сканер до гнізда OBDII і встановлюємо контакт сканера з мобільним телефоном, включивши на смартфоні Bluetooth.
Відкриваємо програму Torque.
Тепер нам потрібно знайти графік роботи датчика кисню ДК1. Активуємо його і запускаємо двигун в режимі холостих обертів.
Справний датчик буде мати таку амплітуду коливання. Її діапазон - 0,05-0,9 В.
Чим більша амплітуда, тим жвавіше датчик. Якщо амплітуда урізана і нерівномірна, як показано на відео, датчик отруєний, його смерть не за горами.
Графік роботи датчика на збідненої суміші буде показувати неповну амплітуду коливань.
Якщо суміш занадто багата, ми побачимо крихітну амплітуду в межах 1 В.
Якщо суміш дуже бідна, майже рівний графік розташується в межах 0,04-0,06 В.
Власне, цей спосіб можна застосовувати сміливо і, якщо ми в змозі прочитати показання графіків, можна зробити висновок про стан як самої системи живлення і запалювання, так і каталізатора.
Однак для впевненості можна перевірити лямбда-зонд мультиметром. Перевіряти будемо за двома параметрами - напрузі і опору.
Виставляємо мультиметр в режим вимірювання напруги, після чого від'єднуємо від колодки лямбда-зонд і підключаємо його до приладу. Збільшуємо обороти до 2,5 тисячі, потім штучно збагачуємо суміш. Датчик в нормі, якщо напруга швидко впаде не менше ніж до 0,9 В. Якщо більше - його робота не може бути коректною.
Таким же чином перевіряємо датчик на бідну суміш. Обідняємо суміш, наприклад, знявши вакуумну трубку і імітуючи підсос повітря в систему, дивимося на показання вольтметра - падіння напруги не більше, ніж на 0,2 В вважається нормою.
Залишилося перевірити опір. Між сигнальної і мінусовою клемою опір не повинно сильно відрізнятися від 9,3-9,5 Ом.
Такими нескладними методами можна визначити несправність в системі управління двигуном, і перевірити датчик кисню на прикладі Chevrolet Aveo.