✓ 096 80-05-504 ★ ☎ Viber 096 80-05-504
✓ 093 17-04-150 ★ ☎
✓ 066 40-42-020 ★ ☎
Автозапчастини від Постачальника
Працюємо з 2009 року: Пн-Пт 9:00-19:00 / Сб 9:00-16:30
⭐Доставка по Україні ⭐Консультації ⭐Рекомендації
➤ВЕЛИЧЕЗНИЙ КАТАЛОГ ЗАПЧАСТИН
➤для ремонту Чері, Джилі і Грейт Вол
➤Окремий розділ на авто Деу і Шевроле
➤Завжди низькі ціни в магазині і великий вибір
КошикВи вибрали: 0 товарів
Підписка на блог
Ваше ім'я*

Email*


Все, що потрібно знати про датчик кисню

29.06.2019 Все, що потрібно знати про датчик кисню

Боротьба за екологію (і, частково, за гаманець автомобіліста) ведеться вже не перше десятиліття. Тотальне введення каталітичних нейтралізаторів навіть на машинах бюджетного сегмента не могло не позначитися на їх вартості і продуктивності. Не нам судити про причини застосування каталізаторів, але нам з ними доводиться боротися. 

Кожен знає, що каталізатор встановлений для того, щоб допалювати незгоріле паливо, що потрапило в систему випуску. Дороге і не дуже довговічне устаткування часто провокує водіїв на установку полум'ягасників, але це зовсім інша історія. Нас же цікавить найменш дорога, але і найменш надійна деталь каталізатора - датчик кисню або лямбда-зонд.

Навіщо потрібен датчик кисню

Виходячи з назви, неважко здогадатися, що лямбда-зонд визначає кількість кисню в відпрацьованих газах. Лямбда його обізвали тому, що в автомобілебудуванні надлишок кисню заведено позначати грецькою буквою лямбда (λ). 

старый датчик

Теоретично для нормальної роботи двигуна потрібно дотримуватися суворої пропорції палива і повітря. Це впливає в першу чергу на чистоту вихлопу, а потім і на економічність, і на потужність двигуна в цілому. Точно відрегулювати цю пропорцію можна тільки за допомогою бортової електроніки, електронної системи керування двигуном (ЕСКД). Система сама обчислює оптимальну кількість палива, що подається, повітря і точно їх дозує.

Завдання датчика кисню полягає в тому, щоб безперервно в режимі реального часу повідомляти системі про точну кількість кисню в відпрацьованих газах.

На підставі показань лямбда-зонда ЕСКД на свій розсуд коректує склад робочої суміші та дає команду каталізатору на допалення незгорілого палива у вихлопній трубі. Відомості про кількість кисню важливі, оскільки може виникнути дві ситуації:

  1. Нестача кисню. В цьому випадку вуглеводні і чадний газ не окислюються повністю.

  2. Надлишок кисню. Якщо ж повітря занадто багато, шкідливі оксиди азоту не можуть повністю розкластися на азот і кисень.

Які бувають лямбда-зонди

виды датчиков

Залежно від року випуску автомобіля і типу каталізатора, в системі може бути встановлено датчики декількох типів. Найпростіше їх відрізнити за кількістю проводів, що виходять з датчика:

  1. Один провід. Датчики старого типу, титанові

  2. Два або чотири дроти — цирконієво-оксидні.

  3. П'ять проводів — широкосмуговий датчик.

Коротко про те, чим відрізняються датчики трьох типів.

Титанові датчики

титановый

Обчислюють кількість кисню без доступу повітря, за що їх люблять виробники позашляховиків. У його завдання входить вимірювання опору титанового елемента, завареного в капсулі датчика. За величиною опору ЕСКД обчислює кількість повітря в вихлопних газах.

Цирконієво-оксидні

циркониевый датчик

Радикальна відмінність від титанових зондів в тому, що вони вимірюють не опір, а напругу в певних межах. Це звичайна керамічна капсула, затягнута в цирконієву оболонку. Один контакт датчика вимірює вміст кисню в атмосфері, другий — у вихлопних газах.

Якщо концентрація кисню на двох контактах датчика різна, він виробляє електричний потенціал (0,8-0,9 В), який відправляє на електронний блок керування двигуном. Чим більше повітря в газах (бідна суміш), тим меншу напругу лямбда зонд видає на ЕСКД (0,1-0,2 В), чим багатша суміш, тим вище напруга датчика (до 1 В).

устройство датчика

Оскільки нормальна робота датчика кисню можлива тільки при температурі не менше 300 °С, для скорочення часу прогріву в кожному з них встановлено нагрівальний елемент. До нього під'єднане джерело живлення 12 В і як тільки він прогріється, напруга знімається. Два одноколірних дроти — це дроти живлення нагрівального елементу. Одна з найпоширеніших помилок при діагностиці каталізатора як раз має на увазі вихід з ладу керамічного нагрівального елементу. В цьому випадку датчик доводиться міняти.

нагревательный элемент

Як варіант, можна встановити в розрив елементу датчика опір 10 Ом або під'єднати 12-вольтову лампочку потужністю 20 Вт. В цьому випадку електронний блок управління не виявить обриву, а лямбда-зонд продовжить роботу в штатному режимі після природного прогріву вихлопними газами.

Широкосмугові датчики кисню

широкополосный датчик

Найбільш складний і найбільш точний зонд, який встановлюється на двигунах з безпосереднім уприскуванням. Фактично він складається з цирконієво-оксидного датчика і вимірювального елемента. У цьому елементі підтримується постійна напруга порядку 450-460 мВ і через нього проходить потік газів. 

схема широкополосного зонда

Кількість кисню в відпрацьованих газах впливає на силу струму. Ампераж і є тим параметром, за яким орієнтується електронний блок управління, оцінюючи кількість повітря. Після вимірювання сили струму блок управління коригує пропорції палива і повітря і проводить ряд інших коригувань для отримання оптимального в конкретних умовах, при конкретному навантаженні і температурі, співвідношення.

Що буде, якщо лямбда-зонд вийде з ладу

Якщо з якихось причин кисневий датчик не може проінформувати ЕСКД про стан вихлопних газів, в більшості випадків система переходить в аварійний режим, встановлюючи усереднені параметри за кількістю палива і повітря в камері згоряння. Це може привести до ряду неприємних наслідків:

  1. Зростає витрата палива.

  2. Падає потужність і тяга.

  3. Бортовий комп'ютер видає помилки, загоряється лампа Check Engine.

  4. Зростає токсичність вихлопу.

старый зонд

Період заміни кисневого датчика не регламентується виробниками, але в більшості випадків після 100 тисяч пробігу їх починають міняти. На термін служби лямбда-зонду сильно впливає якість бензину, крім того, датчик не любить силіконових герметиків. Пари етилованого бензину та силікону, потрапляючи на чутливий елемент датчика, повільно, але впевнено виводять його з ладу, що позначається на вихідній напрузі.

Як перевірити датчик кисню

Широкосмугові датчики перевіряються тільки за допомогою спеціального обладнання або на стендах, а двоконтактний (цирконієвий) можна перевірити за допомогою тестера. Для цього потрібно мати будь-який нагрівальний прилад і мультиметр.

подключение

Для початку перевіримо працездатність самого чутливого елемента датчика. Підключаємо проводи до мультиметру в режимі вимірювання напруги і нагріваємо капсулу датчика. При нагріванні до робочих 300 градусів напруга на висновках має бути в межах 0,90-0,95 В.

нагрев датчика

Як тільки датчик остигає, напруга падає до нормативних 0,2 В.

датчик остыл

Нагрівальний елемент можна перевірити, вимірявши його опір. Номінальний опір, як говорилося вище, становить 10-20 Ом. Якщо ж мультиметр показує обрив, нагрівальна пластина заламали і не працює.

сопротивление датчика

Де і скільки датчиків кисню встановлено

У старіших автомобілях використовувався тільки один лямбда-зонд. Його ставили за каталізатором в зоні, найменш вразливої до дії високих температур. Тому і служили такі датчики довше. Зараз практично всі бюджетні автомобілі отримали по два кисневих датчиків. Один встановлений до, другий після каталізатора.

схема установки датчиков

Така схема дозволяє точніше відрегулювати склад суміші, оскільки перший датчик контролює тільки якість суміші, а другий стежить за справністю каталізатора, його здатністю допалювати залишки палива. 

датчик лачетти

На автомобілях Шевроле Авео, Лачетті, Деу Ланос, Матіз встановлюють два однакових цирконієво-оксидних двоконтактних датчиків кисню як до каталізатора, так і після нього. Лямбда-зонд ремонту не підлягає і при виході з ладу його замінюють новим.

Розкажіть друзям

» Всі новини

.